ایجاد انگیزش در دانش آموزان اولویت اول حوزه آموزش کشور است



به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دکتر ‘سیدکمال خرازی’ در این همایش که با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و محققان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، با بیان اینکه ذهن و مغز سازنده دانش است، گفت: برنامه درسی باید بر اساس استعداد هر دانش آموز طراحی شود؛ زیرا استفاده از یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و رشد ذهن و مغز کودکان، نوجوانان و جوانان دستاورهای چشمگیری را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای است که از تعامل رشته های مختلف برای مطالعه ذهن و مغز پدید آمده است، خاطر نشان کرد: مغز انسان دارای ساختاری بسیار پیچیده است که نمی توان تنها از یک زاویه آن را مورد مطالعه قرار داد، بلکه از طریق تعامل رشته های مختلف قادر خواهیم بود این ودیعه الهی را بهتر بشناسیم، نحوه استفاده بهینه از مغز را کشف و به کاهش کاستی ها و اختلالات مغزی کمک کنیم.
خرازی تاکید کرد: هرآنچه با مغز و ذهن انسان سر و کار دارد، می تواند متاثر از آموزه های شناختی و دانش ما از مغز و ذهن باشد و آموزه های شناختی دیدگاه های ما را نسبت به بسیاری از رشته ها تغییر می دهد، راهکارهای جدیدی را در اختیار می گذارد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با اشاره به اینکه امروزه در کشورهای مختلف برای مطالعه ذهن و مغز انسان سرمایه گذاری های هنگفتی صورت گرفته است، گفت: در کشور ما نیز به این امر مهم توجه اساسی شده است؛ به طوری که با تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، امکانات بسیار خوبی برای مطالعات علمی و تخصصی در زمینه ساختار و کارکردهای مغز و اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه مغز انسان از بدو تولد قادر به یادگیری است، در طول حیات خود اتصالات عصبی را ایجاد می کند و توانایی شناختی انسان حاصل تعامل مشترک وراثت و محیط است، گفت: یادگیری محصول همیاری بخش های مختلف مغز است، مغز جستجوگر و هدفمند است و در پی ارزش و معنا است.
دبیر ستاد علوم شناختی با تاکید بر اینکه آشنایی با رشته های عصب شناختی، کارکردهای شناختی ذهن و مغز و آشنایی با روش های بهینه رشد ذهن کودک و یاددهی و یادگیری از لوازم آموزش و پرورش شناختی است، افزود: امروزه در دنیا تلاش های گسترده ای در زمینه کاربست یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و ایجاد تحول و نوآوری در آن بر اساس آموزه های شناختی در حال انجام و برنامه ریزی است.
وی اظهار داشت: سیستم آموزش و پرورش در کشورما مبتنی بر رفتارگرایی است؛ به طوری که دانش آموز تنها می آموزد و بخاطر می سپارد، اما در آموزش و پرورش شناختی ایجاد نگرش و انگیزش در میان دانش آموزان وظیفه اصلی معلم و مدرسه است، به طوری که با ایجاد نگرش مثبت در میان دانش آموزان، تلاش آنان برای پیشرفت افزایش می یابد.
دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اقدامات و تلاش های این ستاد در امر ترویج و ارتقای علوم شناختی در سطح کشور گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، ارایه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی به مدارس، برگزاری مسابقات علمی برای آشنایی دانش آموزان با حوزه های علوم شناختی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان ازجمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است.
خرازی همچنین ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آموزه های شناختی تحول چشمگیری در آموزش و پرورش کشور حاصل و به شکوفایی استعدادها منجر شود.
علمی**2038**1834



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید